Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży

Wykład

CZYNNIKI ROZWOJU
H. D. Smidt (1970) –        analiza kondycjonalna (tj. analiza warunków, w których zachodzi rozwój) i analiza
                                         kauzalna (tj. nacisk na bezpośrednie przyczyny rozwoju; wyznaczniki).
ZEWNĘTRZNE
WEWNĘTRZNE
WARUNKI
ŚRODOWISKO
ZADATKI
ANATOMICZNO – FIZJOLOGICZNE
WYZNACZNIKI
    NAUCZANIE I WYCHOWANIE
AKTYWNOŚĆ WŁASNA
WYZNACZNIKI ROZWOJU
[warunkiwewn.]
AKTYWNOŚĆ WŁASNA
[warunki → tworzą tło rozwoju na którym rozwój zachodzi;                                                                           wyznaczniki → są niezbędnymi i koniecznymi czynnikami aby zachodził rozwój]
AKTYWNOŚC WŁASNA JEDNOSTKI
Aktywność to cecha podstawowa każdej żywej istoty → jest to zdolność do ustawicznego, ciągłego przekształcana siebie i otoczenia

Formy działalności przystosowawczej

(1)    adaptacja organizmu przez zmiany, które dokonują się wewnątrz niego i na zewnątrz, które to zmiany służą przyjmowaniu oddziaływań korzystnych a unikania czy udaremniania szkodliwych
(2)    adaptacja drogą oddziaływania na rzeczy i osoby, co prowadzi do takiego ich przekształcenia, że to, co korzystne dla organizmu zostaje przyswojone, a to co zagrażające i szkodliwe – przezwyciężone i unieszkodliwione
Cechą charakterystyczną aktywności jest jej
          autonomiczność
[„stanem normalnym człowieka jest aktywność, a zdarzenia zewnętrzne modyfikują aktywność, która już się odbywa” (T. Tomaszewski)]
bierność                          aktywność
         aktywizacja
aktywizacja – proces przechodzenia z bierności do aktywności J
Pole znaczeniowe słowa aktywność
          reakcja odpowiedź organizmu na bodziec (np. reakcje fizjologiczne, motoryczne)
          czynność zoorganizowania sekwencjaruchów, ukierunkowana na cel (np. czynność manipulacyjna, umysłowa
          działanie ciąg czynności prowadzący do przekształcania rzeczywistości (np. działanie stymulujące) [cel, plan, skutek, przebieg działania à złożoność formy J]
          działalność wiele działań, które powiązane są wspólnym celem (np. działalność społeczna, wychowawcza)
          zachowanie aktywność o podmiotowym, ogólnym i integrującym charakterze (np. zachowanie agresyjne)
akt działania – jednostka aktywności, która ma fazowy charakter
Struktura aktu działania(Szuman)
1. Faza zorientowania się w sytuacji
2. Faza propulsywnego (zbliżania) lub repulsywnego (odchodzenia) reagowania
3. przy propulsywnym!! – faza uchwycenia przedmiotu i oddziaływania na niego
Elementy aktu działania
          podmiot (kto?)
          przedmiot (na co?)
          cel (w jakim celu?)
          sposoby (jak?)
          warunki i okoliczności (gdzie i kiedy?)
          środki (za pomocą czego?)
          skutki (co osiąga?)
Kierunki zmian rozwojowych (w zakresie aktywności):
          dana czynność wyraźnie wyodrębnia się spośród innych, zaznacza się
          doskonali się wewnętrzna organizacja czynności
         
struktura niedojrzała
prosta, niepełna, z lukami, mało skuteczna, nieekonomiczna, nieciągła
struktura dojrzała
prosta i złożona zarazem, pełna, efektywna, ekonomiczna, logicznie spójna
     ~budowanie konstrukcji z klocków                                                   ~gra w szachy
Kierunki zmian aktywności w ontogenezie
(pary procesów niemal przeciwstawnych)
DYFERENCJA
INTEGRACJA
AUTOMATYZACJA
MENTALIZACJA
INDYWIDUALIZACJA
SOCJALIZACJA
INTERIORYZACJA
EKSTERIORYZACJA
jednocześnie zachodzą i zmieniają się w orogenezie
DYFERENCJACJA
od globalnych, niespecyficznych odpowiedzi na bodźce
od uwzględnienia niewielkiej liczby zmiennych i braku zróżnicowania ich wartości
                                                                     (dotknięcie którejkolwiek części ciała à ruch całego ciała)
do odpowiedzi zróżnicowanych (uwzględniających funkcję i strukturę obiektów),
do uwzględniających większą liczbę zmiennych przy jednoznacznym różnicowaniu ich wartości
                                                                   (podrażnienie ust à ssanie)
INTEGRACJA
od łączenia dwóch prostych czynności
od realizacji jednego działania celowego
do łączenia kilku czynności w złożone działania
do łączenia wielu działań celowych w życiowy plan
AUTOMATYZACJA
od czynności powolnych, nieekonomicznych, nieskutecznych
do powstawania drogą powtarzania czynności ekonomicznych, szybkich, doskonałych
                                              (średnie dzieciństwo – najwięcej automatyzmów się opanowuje)
MENTALIZACJA
od braku planowania, przewidywania, kontrolowania przebiegu działania
do świadomego działania charakteryzującego się przewidywaniem, planowaniem, poprawianiem, transformowaniem, kontrolowaniem przebiegu
INDYWIDUALIZACJA odnajdywanie sposobów zachowania się; wzrost autonomiczności zachowań
                                                                                                (najwyraźniej w okresie dorastania)
SOCJALIZACJA przyjmowanie społecznych wzorców zachowania, przyjmowanie systemu norm i wartości
INTERIORYZACJA/ EKSTERIORYZACJA
[Wygotski – przedstawiciel kulturowo – historycznej koncepcji à ogromna rola znaków (bo upośredniają procesy psychiczne)]
INTERIORYZACJA
od działań zewnętrznych, działań na przedmiotach
do działań wewnętrznych, działań na symbolach i znakach
Proces interioryzacji
(1) matka                          dziecko
                       NIE
kontakt społeczny – czynność interpsychiczna
mowa zewnętrzna (głośna, zgramatykalizowana, budowana wg reguł społ.) – funkcja komunikacyjna
(2) matka                         dziecko
NIE
kontakt społeczny – czynność interpsychiczna
mowa zewnętrzna – funkcja komunikacyjna
                                           à dziecko odzwierciedla zachowanie matki!
(3) dziecko                      NIE
kontakt z samym sobą
mowa zewnętrzna (egocentryczna) – funkcja regulująca (regulacja własnego zachow)
                                                                     à nie pełni funkcji komunikacyjnej
(4) osoba                      xxx
kontakt z samym sobą – czynność intrapychiczna
mowa wewnętrzna (wewnętrzna, niezgramatykalizowana, pół-słówka, skróty – „brudnopis mowy zewn.)
                                 – funkcja regulująca
Kierunki zmian:
interpsychiczne → intrapsychiczna
mowa zewnętrzna → mowa wewnętrzna
funkcja komunikacyjna → funkcja regulacyjna
[stany przejściowe są najważniejsze!]
mowa zewnętrzna                              mowa wewnętrzna
                            mowa egocentryczna
               struktura                                                             funkcja
                                         średnie dzieciństwo
                                                   (przedszkole)
mowa egocentryczna przejawia się u dorosłego à gdy jesteśmy w trudnej syt., gdy jesteśmy wzburzeni, mamy ogromny problem
EKSTERIORYZACJA
przejście do uzewnętrznienia wiedzy jednostki, świadomego jej stosowania, dzielenia się z innymi

PODSUMOWANIE

W toku rozwoju czynności stają się:

  •  zróżnicowane, dostosowane do funkcji i struktury przedmiotów działania
  •  zintegrowanie w złożone działania związane z celami
  • zautomatyzowane, co czyni działania ekonomicznymi
  • świadome, co znajduje wyraz w planowaniu, poprawianiu, przewidywaniu
  • zindywidualizowane, co przejawia się w odnajdywaniu własnych sposobów działania
  •  uspołecznione, uwzględniające społeczne wzorce zachowania i wartości
  •  uwewnętrznione (wykorzystujące znaki i symbole, służące samoregulacji)
  • możliwe staje się dzielenie się wiedzą i zastosowanie jej w praktyce

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *