Literatura

LITERATURA PODSTAWOWA

 – podręczniki i opracowania przeglądowe

  1. Barycz. Rozwój historii oświaty, wychowania i kultury w Polsce. Kraków 1949.
  2. Chałasiński. Społeczeństwo i wychowanie. Warszawa 1965.
  3. Chmaj. Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku. Warszawa 1962.
  4. Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej. red. S. Mauresberg. Warszawa 1990.
  5. Historia wychowania pod red. Ł. Kudrybachy. t. I Warszawa 1965, t. II Warszawa 1967.
  6. Kot. Zarys dziejów wychowania jako funkcji społecznej. Wyd. II.
    Warszawa 1947.
  7. Kot. Historia wychowania. Warszawa 1994.
  8. J. Marrou. Historia wychowania w starożytności. Warszawa 1969.
  9. Możdżeń. Zarys historii wychowania. kielce 1992-95.
  10. Nawroczyński. Polska myśl pedagogiczna. Lwów – Warszawa, 1938.
  11. Nowacki. Szkice z dziejów szkolnictwa zawodowego. Biblioteka Kształcenia Zawodowego. Warszawa 1978.
  12. Sośnicki. Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XX wieku. Warszawa 1967.
  13. Suchodolski. Komisja Edukacji Narodowej na tle roli oświaty w dziejach rozwoju Polski 91773-1794). warszawa 1972.
  14. Suchodolski. Edukacja narodu 1918 – 1968. Warszawa 1970.
  15. Suchodolski, I. Wojnar. Humanizm i edukacja humanistyczna. Warszawa 1972.
  16. Studia z dziejów edukacji. Wybór: J. Miaso. Warszawa 1994.
  17. Wołoszyn. Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. Warszawa 1996.
  18. Wroczynski. Dzieje oświaty polskiej (2 tomy). Warszawa 1987.

MATERIAŁY ŹRÓDŁOWE

  1. W. Dawid. Inteligencja, wola i zdolność do pracy. Opracowanie T. Tomaszewski, Wrocław 1966.
  2. Dawid. Nauka o rzeczach. Opracowanie W. Okoń. Wrocław 1960.
  3. Dawid. Pisma pedagogiczne. Opracowanie B. Wilgocka – Okoń, Wrocław 1968.
  4. Dewey. Wybór pism pedagogicznych. Opracowanie J. Pieter. Wrocław 1967.
  5. Droga do Komisji Edukacji Narodowej. Opracowanie A. Czerniawska.
    Warszawa 1963.
  6. F. Herbart. Pisma pedagogiczne. Tłum. B. Nawroczyński i T. Ster. Opracowanie B. Nawroczyński. Wrocław 1967.
  7. Karpowicz. Pisma pedagogiczne. Opracowanie R. Wroczyński. Wrocław 1964.
  8. Kerschensteiner. Pojęcie szkoły pracy. Podstawowy aksjomat procesu kształcenia. Tłumaczenie i opracowanie B. Nawroczyński. Wrocław 1970.
  9. A. Komeński. Pisma wybrane. Tłumaczenie K. Remerowa,
    Opracowanie B. Suchodolski. Wrocław 1964.
  10. Konarski. Pisma pedagogiczne. red. B. Suchodolski. Wrocław 1955 .
  11. Maryciusz z Pilzna. O szkołach czyli akademiach. Opracowanie H. Barycz. Kraków 1955.
  12. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania. Wybór: S. Kot. Warszawa 1994.
  13. H. Pestalozzi. Pisma pedagogiczne. Opr. R. Wroczyński, Wrocław 1973.
  14. H. Pestalozzi. Łabędzi śpiew. Opracowanie R. R. Wroczyński. Wrocław 1973.
  15. Teksty źródłowe do dziejów wychowania. Wybór: S. Możdżeń (8 tomów).
    Kielce 1993.
  16. Szkoły eksperymentalne w świecie 1900 – 1960. W. Okoń. Warszawa 1964.
  17. Utopiści XVI i XVII wieku o wychowaniu i szkole. Wrocław 1972.
  18. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I – XI. Wrocław 1956 – 1969.
  19. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej Opracowanie S. Wołoszyn I, II, III. Warszawa 1996.
  20. Źródła do historii wychowania. Wybór i opracowanie S. Kot. t. I i II. Biblioteka Klasyków Ped. Warszawa 1929-30.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

I. Wychowanie we wspólnocie pierwotnej.

  1. Alt. Wychowanie u ludów pierwotnych. Warszawa 1960.
  2. Pierwotna szkoła uobywatelniania. W: Materiały do studiów … .T. 5.

II. Wychowanie w starożytności.

  1. H. Marrou. Historia wychowania w starożytności. Warszawa 1969.
  2. L. Winniczuk Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu
    Warszawa 1983.
  3. S. Wołoszyn. Filozofia Sokratesa i jej rola w dziejach wychowania. W: Problemy kultury i wychowania. Warszawa 1963.
  4. W. Witwicki: Platon jako pedagog. Warszawa 1947.

III. Wychowanie w średniowieczu i w okresie humanizmu.

  1. R. Alt. Postępowy charakter pedagogiki Komeńskiego. Warszawa 1957.
  2. H. Barycz. Historia Szkół Nowodworskich od założenia do reformy. H. Kołłątaja (1588-1777). Kraków 1939 – 1947.
  3. P. Chaunu. Czas reform. Warszawa 1989.
  4. A. Danysz. Studia z dziejów wychowania w Polsce. Kraków 1921.
  5. Erazm z Rotterdamu. Pochwała głupoty. Przekład i objaśnienia: E. Jędrkiewicz. Wrocław 1953.
  6. J. Giertych. U źródeł katastrofy dziejowej Polski.Jan Amos Komeński.
    Londyn 1964.
  7. A. Karbowiak. Dzieje wychowania i szkół w Polsce w wiekach średnich.
    Petersburg 1898.
  8. J. A. Komeński. Wielka dydaktyka. Opracowanie B. Suchodolski. Wrocław 1956.
  9. B. Kot. Polska złotego wieku w Europie. Studia i szkice. Warszawa 1987.
  10. Ł. Kudrybacha. Humanizm i jezuici. Warszawa 1950.
  11. Ł. Kudrybacha. Działalność Jana Amosa Komeńskiego. Warszawa 1957.
  12. Ł. Kudrybacha. Dzieje oświaty kościelnej do końca XVIII wieku. Warszawa 1949.
  13. Ł. Kudrybacha. Z dziejów pedagogiki ariańskiej. Warszawa 1958.
  14. Ł. Kudrybacha. Ideologia Frycza Modrzewskiego Warszawa 1953.
  15. T. Manteufabel. Kultura Europy Średniowiecznej. Warszawa 1966.
  16. A. F. Modrzewski. O poprawie Rzeczypospolitej. Przekład E. Jędrkiewicz. Warszawa 1953.
  17. B. Suchodolski. Polska myśl pedagogiczna w okresie renesansu. Warszawa 1953.

IV. Wychowanie w epoce oświecenia.

  1. Bartnicka. Wychowanie patriotyczne w szkołach Komisji Edukacji Narodowej. Warszawa 1973.
  2. A. Condorcet. Projekt organizacji wychowania publicznego. Opracowanie
    B. Suchodolski. Warszawa 1948.
  3. Dutkowska. Komisja Edukacji Narodowej. Zarys działalności. Wybór materia-łów źródłowych. Wrocław 1873.
  4. Kołłątaj. Stan oświecenia w Polsce w ostatnich latach panowania Augusta III
  5. (1750-1764). Opracowanie J. Hulewicz. Wrocław 1953.
  6. Konarski. Pisma pedagogiczne. Opracowanie: Ł. Kurdybacha. Wrocław 1959.
  7. Ł. Kurdybacha, M. Dobrowolska. Komisja Edukacji Narodowej. Warszawa 1973.
  8. Ł. Kurdybacha. Z dziejów laicyzacji oświaty. Warszawa 1962.
  9. Ł. Kurdybacha. Kuria Rzymska wobec Komisji Edukacji Narodowej w latach 1773 – 1782. Kraków 1949.
  10. Locke. Myśli o wychowaniu. Opracowanie K. Mrozowska. Wrocław 1959.
  11. Lubieniecka . Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych. Warszawa 1960.
  12. Mizia. Szkolnictwo parafialne w czasach Komisji Edukacji Narodowej. Wrocław 1964.
  13. Mrozowska. Funkcjonowanie szkół Komisji Edukacji Narodowej na terenie Korony w latach 1783- 1793. Warszawa 1985.
  14. Mrozowska. Koncepcja pedagogiczna oświecenia francuskiego. Rozprawy
    z Dziejów Oświaty. t.XIX.
  15. Nowak-Dłużniewski. Stanisław Konarski. Warszawa 1989.
  16. Piramowicz. Powinności nauczyciela. Warszawa 1988.
  17. Suchodolski. Nauka Polska w okresie Oświecenia. Warszawa 1957.
  18. Szybiak. Szkolnictwo Komisji Edukacji Narodowej w Wielkim Księstwie Litewskim. Wrocław 1873.

V. Wychowanie w XIX wieku.

  1. Bartnicka. Działalność edukacyjna Jana Śniadeckiego. Wrocław 1980.
  2. Ł. Borodziej. Pruska polityka oświatowa na ziemiach polskich w okresie kulturkampfu. Warszawa 1972.
  3. Estkowski. Wybór pism pedagogicznych warszawa 1955.
  4. Feldman. Bismarck a Polska. Warszawa 1947.
  5. F. Herbart. Wykłady pedagogiczne w zarysie. Kraków 1937.
  6. Hulewicz. Udział Galicji w walce o szkołę polską 1899 – 1914. Warszawa 1934.
  7. Kiniewicz. Dzieje Uniwersytetu Warszawskiego (1807- 1919). Warszawa 1981.
  8. Miaso. Szkolnictwo zawodowe w Królestwie Polskim w latach 1815-1915. Wrocław 1966.
  9. Miaso. Uniwersytet dla wszystkich. Warszawa 1960.
  10. Możdzeń. Reformy szkoły średniej w Galicji (1884-1914). Kielce 1989.
  11. Mrozowska. Na przełomie wieków. Wricław 1973.
  12. Nasza walka o szkołę polską. Pod red. B. Nawroczyńskiego. t. I i II.
    Warszawa 1932-34.
  13. H. Pestalozzi. Pisma pedagogiczne. Wrocław 1967.
  14. H. Pestalozzi. Jak Gertruda uczy swoje dzieci. Opracowanie: W. Szewczyk, P. Szulkin. Wrocław 1955.
  15. Poznański. Reforma szkolna w Królestwie Polskim 1862. Wrocław 1968.
  16. Staszic. Pisma i wypowiedzi pedagogiczne. Opracowanie: T. Nowacki. Warszawa 1956.
  17. Śniadecki. O fizycznym wychwaniu dzieci. Opracowanie: W. Okoń. Warszawa 1956.
  18. Trentowski. Chowanna, czyli system pedagogiki narodowej. Opracowanie:
    A. Walicki. Wrocław 1970.
  19. Wroczyński. System pedagogiczny Herbarta Spencera. Kwartalnik Pedagogiczny nr. 3/5 . 1957.

VI. Pedagogika, szkolnictwo i oświata w XX wieku.

  1. Araszkiewicz. Średnia szkoła ogólnokształcąca w Polsce w latach 1918- 1932. Warszawa 1972.
  2. Araszkiewicz. Ideały wychowawcze Drugiej Rzeczypospolitej. Warszawa 1978.
  3. Bartnicka. Wychowania państwowe. Rozprawy z dziejów oświaty. t. XV. warszawa 1972.
  4. Chałasiński. Społeczeństwo i szkolnictwo Stanów Zjednoczonych.
    Warszawa 1960.
  5. Falski. Problematyka organizayjna szkolnictwa średnich szczebli. Wrocław 1966.
  6. Grabowska. Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1932 – 1939. Wrocław 1976.
  7. Grocholski. Studia z dziejów polskiej szkoły i pedagogiki lat międzywojennych. Warszawa 1996.
  8. Hessen. Struktura i treść szkoły współczesnej. Warszawa 1947.
  9. Januszek. Jawne i tajne szkoły polskie w województwie białostockim w latach II wojny światowej. Białystok 1970.
  10. Januszek. Martyrologia nauczycieli polskich na Białostoczczyźnie w latach 1939 i 1941 – 1944. Białystok 1985.
  11. Krasuski. Tajne szkolnictwo Polski w okresie okupacji hitlerowskiej 1939 -1945. Warszawa 1971.
  12. Kryńska. Szkolnictwo ogólnokształcące w województwie białostockim
    1944 – 1948
  13. Molak. Szkoła pracy Kerschensteinera. Model szkoły dla potrzeb cywilizacji technicznej w społeczeństwie kapitalistycznym. Warszawa 1968.
  14. Mauersberg. Komu służyła szkoła w II Rzeczypospolitej? Społeczne uwarunkowania dostępu do oświaty. Wrocław 1988.
  15. Mauersberg. Reforma szkolnictwa w Polsce w latach 1944 – 1948. Wrocław 1974.
  16. Mauersberg. Sejm nauczycielski (14-17.IV.1919). Rozprawy z dziejów oświaty. t. XXIII.
  17. Mauersberg.Szkolnictwo powszechne dla mniejszości narodowych w Polsce w latach 1919-1939. Wrocław 1969.
  18. Na przełomie. Antologia relacji nauczycieli i uczniów z lat 1944 – 1956.
    S. Mauersberg, M. Walczak. Warszawa 1996.
  19. Oświata, szkolnictwo i wychowanie w latach II Rzeczypospolitej.
    K. Poznański. Lublin 1991.
  20. Pieter. System pedagogiczny J. Deweya. Katowice 1946.
  21. Pęcherski. Szkoła ogólnokształcąca w Polsce Ludowe. Wrocław 1970.
  22. J. Żmichrowska. Hanna Pohoska 1895 – 1953. Olsztyn 1995.

Ponadto literatura uzupełniająca:

  1. Ernst K.. Gry szkolne uczniów. Warszawa 1995.
  2. Górniewicz J.. Teoria wychowania. Toruń-Olsztyn 1996.
  3. Gloton R., Clero C.. Twórcza aktywność dziecka.WSiP.  Warszawa 1985.
  4. Szkoły eksperymentalne w Polsce 1900-1964. Warszawa 1966.
  5. Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1960. Warszawa 1964.
  6. Kontestacje pedagogiczne. Rembertów 1993.
  7. Iwan Illich. Społeczeństwo bez szkoły. Warszawa 1976.
  8. Hubertus von Schoezbeck. Antypedagogika. Warszawa 1994.
  9. Molak A.: Metoda projektów. W; „Szkoły eksperymentalne w świecie 1900 – 1975”. Red. W. Okoń. Warszawa 1977
  10. System wychowawczy Wasyla Suchomlińskiego” [w:] „Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1975” red. W. Okoń, Warszawa 1978    (ARTYKUŁ)

Bibliografia

[wiem, wiem – to powtórzenie dla lepszego wyniku w wyszukiwarkach]

  1. M. J. Adamczyk, A. Ładyżynski – Edukacja w krajach rozwiniętych, Stalowa Wola, 1999, s. 346. W poszukiwaniu optymalnych rozwiązań organizacyjnych i programowych.
  2. Sabina Sawicka – Wilgusiak, Szkoły Eksperymentalne we Francji, Nowa Szkoła 4/97 s. 30.