studia podyplomowe
Podstawowym celem Studium jest umożliwienie Słuchaczowi zdobycia odpowiedniej wiedzy i umiejętności zawodowych do pracy pedagogicznej z dziećmi i młodzieżą chorą i niepełnosprawną w różnych placówkach edukacyjno-wychowawczych (w klasach integracyjnych i placówkach specjalnych), a także w ich środowisku społecznym i rodzinnym.
Zadaniem studium jest:
- wyposażenie uczestników w wiedzę o rozwoju i zachowaniu dzieci przewlekle chorych i z dysfunkcjami narządów ruchu (rodzaje zaburzeń rozwojowych, specjalne potrzeby i ograniczenia);
- ukazanie swoistości procesu kształcenia dzieci przewlekle chorych i z dysfunkcjami narządów ruchu w świetle aktualnej wiedzy z zakresu pedagogiki ogólnej i leczniczej;
- zapoznanie studentów z niekonwencjonalnymi sposobami wspomagania procesu rewalidacji dzieci ze szczególnymi potrzebami zdrowotnymi (techniki psychoterapeutyczne, psychokorekcyjne i stymulacyjne);
- kształtowanie odpowiednich umiejętności psychoedukacyjnych uczestników kursu;
- wskazanie optymalnych zasad i form współpracy nauczycieli i wychowawców z pracownikami służb medycznych, lokalnym środowiskiem społecznym i rodzinnym.
Absolwenci studiów podyplomowych z pedagogiki leczniczej mogą pracować w:
- przedszkolu albo w szkole podstawowej funkcjonującej przy zakładzie leczniczym z dziećmi i młodzieżą,
- przedszkolu lub szkole podstawowej integracyjnej, w placówce z klasami integracyjnymi, terapeutycznymi, w świetlicach terapeutycznych itp.,
- przedszkolu lub szkole podstawowej ogólnodostępnej jako pedagog specjalny lub pedagog wspierający,
- w charakterze woluntariuszy z osobami chorymi i niepełnosprawnymi.
Ramowy plan studiów:
Lp. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin | Forma pracy | Forma zaliczenia |
I. | Segment „Podstawy merytoryczne” | 200 | ||
Moduł 1. Podstawy medyczno- psychologiczne | 20 | |||
1. Wybrane zagadnienia neurologii dziecięcej | 5 | wykład | egzamin | |
2. Psychologia kliniczna | 15 | wykład | ||
Moduł II. Opieka, rehabilitacja, resocjalizacja | 45 | |||
3. Pedagogika specjalna | 30 | wykład | egzamin | |
4. Dydaktyka specjalna | 10 | wykład | ||
5. Pedeutologia z deontologią zawodu | 5 | wykład | ||
Moduł III. Moduł skuteczności terapeutycznej | 25 | |||
6. Diagnostyka pedagogiczna | 10 | wykład | egzamin | |
7. Metody oddziaływania terapeutycznego | 15 | wykład | ||
Moduł IV. Moduł autorski (specjalnościowy) | 40 | |||
8. Seminarium tematyczne | 40 | seminarium/konsultacje | projekt studencki | |
Moduł V. Podstawy teoretyczne pedagogiki leczniczej | 40 | |||
9. Pedagogika lecznicza | 20 | wykład | egzamin | |
10. Schorzenia dziecięce z elementami psychiatrii | 20 | wykład | ||
Moduł VI. Podstawy diagnostyczno- wspomagające rozwój | 30 | |||
11. Zajęcia rewalidacyjne | 15 | ćwiczenia | egzamin | |
12. Warsztaty terapii pedagogicznej | 15 | ćwiczenia | ||
II. | Segment „Kompetencje metodyczne nauczyciela” | 120 | ||
13. Nauczanie wspomagające w kształceniu blokowym w kl. IV-VI | 30 | ćwiczenia | zaliczenie z oceną |
|
14. Wychowanie i metodyka zajęć pozalekcyjnych w pracy z dzieckiem chorym i niepełnosprawnym ruchowo | 20 | ćwiczenia | zaliczenie z oceną |
|
15. Podstawy zintegrowanej edukacji terapeutycznej | 25 | ćwiczenia | zaliczenie z oceną |
|
16. Podstawy terapii zajęciowej | 25 | ćwiczenia | zaliczenie z oceną |
|
17. Praktyka metodyczna | 20 | praktyka | zaliczenie | |
III. | Segment „Kompetencje informatyczne nauczyciela” | 40 | ||
18. Technologia informacyjna | 40 | ćwiczenia | zaliczenie | |
IV. | Segment „Doskonalenie kompetencji z wybranego języka obcego” | 80 | ||
19. Język obcy | 80 | ćwiczenia | zaliczenie | |
V. | Segment „Konteksty współczesnej edukacji” | 20 | zaliczenie | |
|
4
4 4 4
4 |
wykład
wykład wykład wykład
wykład |
zaliczenie
zaliczenie zaliczenie zaliczenie
zaliczenie |
|
RAZEM | 460 |