Pedagogika lecznicza

studia podyplomowe

Podstawowym celem Studium jest umożliwienie Słuchaczowi zdobycia odpowiedniej wiedzy i umiejętności zawodowych do pracy pedagogicznej z dziećmi i młodzieżą chorą i niepełnosprawną w różnych placówkach edukacyjno-wychowawczych (w klasach integracyjnych i placówkach specjalnych), a także w ich środowisku społecznym i rodzinnym.

Zadaniem studium jest:

  • wyposażenie uczestników w wiedzę o rozwoju i zachowaniu dzieci przewlekle chorych i z dysfunkcjami narządów ruchu (rodzaje zaburzeń rozwojowych, specjalne potrzeby i ograniczenia);
  • ukazanie swoistości procesu kształcenia dzieci przewlekle chorych i z dysfunkcjami narządów ruchu w świetle aktualnej wiedzy z zakresu pedagogiki ogólnej i leczniczej;
  • zapoznanie studentów z niekonwencjonalnymi sposobami wspomagania procesu rewalidacji dzieci ze szczególnymi potrzebami zdrowotnymi (techniki psychoterapeutyczne, psychokorekcyjne i stymulacyjne);
  • kształtowanie odpowiednich umiejętności psychoedukacyjnych uczestników kursu;
  • wskazanie optymalnych zasad i form współpracy nauczycieli i wychowawców z pracownikami służb medycznych, lokalnym środowiskiem społecznym i rodzinnym.

Absolwenci studiów podyplomowych z pedagogiki leczniczej mogą pracować w:

  • przedszkolu albo w szkole podstawowej funkcjonującej przy zakładzie leczniczym z dziećmi i młodzieżą,
  • przedszkolu lub szkole podstawowej integracyjnej, w placówce z klasami integracyjnymi, terapeutycznymi, w świetlicach terapeutycznych itp.,
  • przedszkolu lub szkole podstawowej ogólnodostępnej jako pedagog specjalny lub pedagog wspierający,
  • w charakterze woluntariuszy z osobami chorymi i niepełnosprawnymi.

Ramowy plan studiów:

Lp. Nazwa przedmiotu Liczba godzin Forma pracy Forma zaliczenia
I. Segment „Podstawy merytoryczne” 200    
  Moduł 1. Podstawy medyczno- psychologiczne 20    
  1.        Wybrane zagadnienia neurologii dziecięcej 5 wykład egzamin
  2.        Psychologia kliniczna 15 wykład
  Moduł II. Opieka, rehabilitacja, resocjalizacja 45    
  3.        Pedagogika specjalna 30 wykład egzamin
  4.        Dydaktyka specjalna 10 wykład
  5.        Pedeutologia z deontologią zawodu 5 wykład
  Moduł III. Moduł skuteczności terapeutycznej 25    
  6.        Diagnostyka pedagogiczna 10 wykład egzamin
  7.        Metody oddziaływania terapeutycznego 15 wykład
  Moduł IV. Moduł autorski (specjalnościowy) 40    
  8.        Seminarium tematyczne 40 seminarium/konsultacje projekt studencki
  Moduł V. Podstawy teoretyczne pedagogiki leczniczej 40    
  9.        Pedagogika lecznicza 20 wykład egzamin
  10.     Schorzenia dziecięce z elementami psychiatrii 20 wykład
  Moduł VI. Podstawy diagnostyczno- wspomagające rozwój 30    
  11.     Zajęcia rewalidacyjne 15 ćwiczenia egzamin
  12.     Warsztaty terapii pedagogicznej 15 ćwiczenia
II. Segment „Kompetencje metodyczne nauczyciela” 120    
  13.     Nauczanie wspomagające w kształceniu blokowym w kl. IV-VI 30 ćwiczenia zaliczenie
z oceną
  14.     Wychowanie i metodyka zajęć pozalekcyjnych w pracy z dzieckiem chorym i niepełnosprawnym ruchowo 20 ćwiczenia zaliczenie
z oceną
  15.     Podstawy zintegrowanej edukacji terapeutycznej 25 ćwiczenia zaliczenie
z oceną
  16.     Podstawy terapii zajęciowej 25 ćwiczenia zaliczenie
z oceną
  17.     Praktyka metodyczna 20 praktyka zaliczenie
III. Segment „Kompetencje informatyczne nauczyciela” 40    
  18.     Technologia informacyjna 40 ćwiczenia zaliczenie
IV. Segment „Doskonalenie kompetencji z wybranego języka obcego” 80    
  19.     Język obcy 80 ćwiczenia zaliczenie
V. Segment „Konteksty współczesnej edukacji” 20   zaliczenie
 
  1. Agresja interpersonalna wśród dzieci i młodzieży
  2. Edukacja włączająca – oczekiwania i rzeczywistość
  3. Dzieciństwo między rodziną a szkołą
  4. Intensywne wspomaganie rozwoju dziecka- niektóre hipotezy, programy i rozwiązania metodyczne
  5. Rola nauczyciela w zmieniającym się świecie
4

4

4

4

 

4

wykład

wykład

wykład

wykład

 

wykład

zaliczenie

zaliczenie

zaliczenie

zaliczenie

 

zaliczenie

  RAZEM 460