Tyflopedagogika

studia podyplomowe

Celem studiów z zakresu pedagogiki specjalnej o specjalności TYFLOPEDAGOGIKA jest przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych (realizacji przedmiotów) z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi na różnych poziomach edukacji w szkołach, placówkach specjalnych i integracyjnych. Są to studia kwalifikacyjne, tzn. nadające kwalifikacje do pracy z dziećmi z uszkodzeniem wzroku, do wykonywania zawodu tyflopedagoga. Absolwenci studium zostaną wyposażeni w wiedzę dotyczącą wybranych treści, metod, zasad i form pracy z dziećmi niewidomymi i słabo widzącymi w zakresie nauczania zintegrowanego i oddziaływań wychowawczych. Zostaną przygotowani do tego, aby potrafili samodzielnie wykonać lub dobrać specjalistyczne środki dydaktyczne do realizacji określonych treści programowych (rysunek wypukły, pomoce matematyczne np. kubarytmy, teksty w brajlu itp.) Absolwenci studium zdobędą podstawową wiedzę dotyczącą przyczyn, następstw funkcjonalnych najczęstszych schorzeń układu wzrokowego oraz trudności wynikających z uszkodzenia wzroku (konsekwencje fizyczno-zdrowotne, orientacyjno-poznawcze, psychospołeczne).

Absolwenci studium zdobędą podstawowe umiejętności praktyczne w zakresie:

  • technik poruszania się z osobą niewidomą (jako widzący przewodnik),
  • posługiwania się pismem Braille’a,
  • wykorzystania wybranych technik informacyjnych dla osób z uszkodzeniem wzroku,
  • czynności życia codziennego,
  • adaptacji miejsca pracy, środków dydaktycznych dla potrzeb ucznia niewidomego lub słabo widzącego.

Ramowy plan studiów:

Lp. Nazwa przedmiotu Liczba godzin Forma pracy Forma zaliczenia
I. Segment „Podstawy merytoryczne” 200    
  Moduł 1. Podstawy medyczno- psychologiczne 20    
  1.        Wybrane zagadnienia neurologii dziecięcej 5 wykład egzamin
  2.        Psychologia kliniczna 15 wykład
  Moduł II. Opieka, rehabilitacja, resocjalizacja 45    
  3.        Pedagogika specjalna 30 wykład egzamin
  4.        Dydaktyka specjalna 10 wykład
  5.        Pedeutologia z deontologią zawodu 5 wykład
  Moduł III. Moduł skuteczności terapeutycznej 25    
  6.        Diagnostyka pedagogiczna 10 wykład egzamin
  7.        Metody oddziaływania terapeutycznego 15 wykład
  Moduł IV. Moduł autorski (specjalnościowy) 40    
  8.        Seminarium tematyczne 40 seminarium/konsultacje projekt studencki
  Moduł V. Podstawy teoretyczne tyflopedagogiki 40    
  9.        Postawy tyflopedagogiki 5 wykład egzamin
  10.     Psychologiczne i społeczne aspekty uszkodzenia wzroku 15 wykład
  11.     Podstawy okulistyki 20 wykład
  Moduł VI. Podstawy diagnostyczno- wspomagające rozwój 30    
  12.     Orientacja przestrzenna i poruszanie się osób z uszkodzeniem wzroku 20 ćwiczenia egzamin
  13.     Czynności życia codziennego 10 ćwiczenia
II. Segment „Kompetencje metodyczne nauczyciela” 120    
  14.     Metodyka nauczania dzieci niewidomych i słabo widzących 40 ćwiczenia zaliczenie
z oceną
  15.     Rehabilitacja wzroku 25 ćwiczenia zaliczenie
z oceną
  16.     Techniki informacyjne dla osób z uszkodzeniem wzroku 15   zaliczenie
z oceną
  17.     Techniki brajlowskie 20 ćwiczenia zaliczenie
z oceną
  18.     Praktyka metodyczna 20 praktyka zaliczenie
III. Segment „Kompetencje informatyczne nauczyciela” 40    
  19.     Technologia informacyjna 40 ćwiczenia zaliczenie
IV. Segment „Doskonalenie kompetencji z wybranego języka obcego” 80    
  20.     Język obcy 80 ćwiczenia zaliczenie
V. Segment „Konteksty współczesnej edukacji” 20   zaliczenie
 
  1. Agresja interpersonalna wśród dzieci i młodzieży
  2. Edukacja włączająca – oczekiwania i rzeczywistość
  3. Dzieciństwo między rodziną a szkołą
  4. Intensywne wspomaganie rozwoju dziecka- niektóre hipotezy, programy i rozwiązania metodyczne
  5. Rola nauczyciela w zmieniającym się świecie
4

4

4

4

 

4

wykład

wykład

wykład

wykład

 

wykład

zaliczenie

zaliczenie

zaliczenie

zaliczenie

 

zaliczenie

  RAZEM 460