studia podyplomowe
Celem studiów z zakresu pedagogiki specjalnej o specjalności TYFLOPEDAGOGIKA jest przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych (realizacji przedmiotów) z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi na różnych poziomach edukacji w szkołach, placówkach specjalnych i integracyjnych. Są to studia kwalifikacyjne, tzn. nadające kwalifikacje do pracy z dziećmi z uszkodzeniem wzroku, do wykonywania zawodu tyflopedagoga. Absolwenci studium zostaną wyposażeni w wiedzę dotyczącą wybranych treści, metod, zasad i form pracy z dziećmi niewidomymi i słabo widzącymi w zakresie nauczania zintegrowanego i oddziaływań wychowawczych. Zostaną przygotowani do tego, aby potrafili samodzielnie wykonać lub dobrać specjalistyczne środki dydaktyczne do realizacji określonych treści programowych (rysunek wypukły, pomoce matematyczne np. kubarytmy, teksty w brajlu itp.) Absolwenci studium zdobędą podstawową wiedzę dotyczącą przyczyn, następstw funkcjonalnych najczęstszych schorzeń układu wzrokowego oraz trudności wynikających z uszkodzenia wzroku (konsekwencje fizyczno-zdrowotne, orientacyjno-poznawcze, psychospołeczne).
Absolwenci studium zdobędą podstawowe umiejętności praktyczne w zakresie:
- technik poruszania się z osobą niewidomą (jako widzący przewodnik),
- posługiwania się pismem Braille’a,
- wykorzystania wybranych technik informacyjnych dla osób z uszkodzeniem wzroku,
- czynności życia codziennego,
- adaptacji miejsca pracy, środków dydaktycznych dla potrzeb ucznia niewidomego lub słabo widzącego.
Ramowy plan studiów:
Lp. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin | Forma pracy | Forma zaliczenia |
I. | Segment „Podstawy merytoryczne” | 200 | ||
Moduł 1. Podstawy medyczno- psychologiczne | 20 | |||
1. Wybrane zagadnienia neurologii dziecięcej | 5 | wykład | egzamin | |
2. Psychologia kliniczna | 15 | wykład | ||
Moduł II. Opieka, rehabilitacja, resocjalizacja | 45 | |||
3. Pedagogika specjalna | 30 | wykład | egzamin | |
4. Dydaktyka specjalna | 10 | wykład | ||
5. Pedeutologia z deontologią zawodu | 5 | wykład | ||
Moduł III. Moduł skuteczności terapeutycznej | 25 | |||
6. Diagnostyka pedagogiczna | 10 | wykład | egzamin | |
7. Metody oddziaływania terapeutycznego | 15 | wykład | ||
Moduł IV. Moduł autorski (specjalnościowy) | 40 | |||
8. Seminarium tematyczne | 40 | seminarium/konsultacje | projekt studencki | |
Moduł V. Podstawy teoretyczne tyflopedagogiki | 40 | |||
9. Postawy tyflopedagogiki | 5 | wykład | egzamin | |
10. Psychologiczne i społeczne aspekty uszkodzenia wzroku | 15 | wykład | ||
11. Podstawy okulistyki | 20 | wykład | ||
Moduł VI. Podstawy diagnostyczno- wspomagające rozwój | 30 | |||
12. Orientacja przestrzenna i poruszanie się osób z uszkodzeniem wzroku | 20 | ćwiczenia | egzamin | |
13. Czynności życia codziennego | 10 | ćwiczenia | ||
II. | Segment „Kompetencje metodyczne nauczyciela” | 120 | ||
14. Metodyka nauczania dzieci niewidomych i słabo widzących | 40 | ćwiczenia | zaliczenie z oceną |
|
15. Rehabilitacja wzroku | 25 | ćwiczenia | zaliczenie z oceną |
|
16. Techniki informacyjne dla osób z uszkodzeniem wzroku | 15 | zaliczenie z oceną |
||
17. Techniki brajlowskie | 20 | ćwiczenia | zaliczenie z oceną |
|
18. Praktyka metodyczna | 20 | praktyka | zaliczenie | |
III. | Segment „Kompetencje informatyczne nauczyciela” | 40 | ||
19. Technologia informacyjna | 40 | ćwiczenia | zaliczenie | |
IV. | Segment „Doskonalenie kompetencji z wybranego języka obcego” | 80 | ||
20. Język obcy | 80 | ćwiczenia | zaliczenie | |
V. | Segment „Konteksty współczesnej edukacji” | 20 | zaliczenie | |
|
4
4 4 4
4 |
wykład
wykład wykład wykład
wykład |
zaliczenie
zaliczenie zaliczenie zaliczenie
zaliczenie |
|
RAZEM | 460 |