studia podyplomowe
W ramach specjalności oligofrenopedagogika absolwent studiów podyplomowych uzyskuje wiedzę dotyczącą:
- ogólnych podstaw pedagogicznych umożliwiających mu wykrywanie prawidłowości, mechanizmów stanowiących podstawę programowania i realizowanej czynności rehabilitacyjnych ukierunkowanych na osoby z niepełnosprawnością intelektualną;
- organizowanie procesu uczenia się osób z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach: szkolnictwa specjalnego, integracyjnych oraz ogólnie dostępnych stosujących zasadę „nauczania włączającego”;
- tworzenie rehabilitacyjnego w ramach zajęć pozalekcyjnych o charakterze terapeutycznym i psychokorekcyjnym;
- formułowanie diagnozy odnośnie przebiegu rozwoju psychospołecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną;
Oprócz wiedzy teoretycznej absolwent specjalności oligofrenopedagogika zdobywa podstawowe doświadczenie w:
- realizowanie zajęć lekcyjnych w klasach szkoły specjalnej obejmujących swoim zakresem osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym;
- realizowanie zajęć wychowawczo-terapeutycznych;
- wykorzystywanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych w toku tworzenia i realizowania modeli rehabilitacyjnych;
Absolwenci studium podyplomowego z oligofrenopedagogiki uzyskują kompetencje umożliwiające pełnienie ról zawodowych w placówkach rehabilitacyjno-edukacyjnych (szkoły specjalne, integracyjne, ośrodki szkolno-wychowawcze, WTZ itp.)
Ramowy plan studiów:
Lp. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin | Forma pracy | Forma zaliczenia |
I. | Segment „Podstawy merytoryczne” | 200 | ||
Moduł 1. Podstawy medyczno- psychologiczne | 20 | |||
1. Wybrane zagadnienia neurologii dziecięcej | 5 | wykład | egzamin | |
2. Psychologia kliniczna | 15 | wykład | ||
Moduł II. Opieka, rehabilitacja, resocjalizacja | 45 | |||
3. Pedagogika specjalna | 30 | wykład | egzamin | |
4. Dydaktyka specjalna | 10 | wykład | ||
5. Pedeutologia z deontologią zawodu | 5 | wykład | ||
Moduł III. Moduł skuteczności terapeutycznej | 25 | |||
6. Diagnostyka pedagogiczna | 10 | wykład | egzamin | |
7. Metody oddziaływania terapeutycznego | 15 | wykład | ||
Moduł IV. Moduł autorski (specjalnościowy) | 40 | |||
8. Seminarium tematyczne | 40 | seminarium/konsultacje | projekt studencki | |
Moduł V. Podstawy teoretyczne oligofrenopedagogiki | 40 | |||
9. Podstawy psychologiczne rehabilitacji niepełnosprawnych intelektualnie | 20 | wykład | egzamin | |
10. Pedagogika niepełnosprawnych intelektualnie | 10 | wykład | ||
11. Wybrane zagadnienia z rehabilitacji społecznej i zawodowej | 10 | wykład | ||
Moduł VI. Podstawy diagnostyczno- wspomagające rozwój | 30 | |||
12. Diagnoza funkcjonalna i konstruowanie programów terapeutycznych | 20 | ćwiczenia | egzamin | |
13. Zaburzenia autystyczne u dzieci – diagnoza i terapia | 10 | ćwiczenia | ||
II. | Segment „Kompetencje metodyczne nauczyciela” | 120 | ||
14. Metodyka nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim | 40 | ćwiczenia | zaliczenie z oceną |
|
15. Metodyka nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym | 20 | ćwiczenia | zaliczenie z oceną |
|
16. Metodyka wychowania w internacie i innych placówkach rehabilitacyjnych | 10 | ćwiczenia | zaliczenie z oceną |
|
17. Niewerbalne techniki komunikacji | 15 | ćwiczenia | zaliczenie z oceną |
|
18. Praca z dzieckiem z fragmentarycznymi zaburzeniami | 15 | ćwiczenia | zaliczenie z oceną |
|
19. Praktyka metodyczna | 20 | praktyka | zaliczenie | |
III. | Segment „Kompetencje informatyczne nauczyciela” | 40 | ||
20. Technologia informacyjna | 40 | ćwiczenia | zaliczenie | |
IV. | Segment „Doskonalenie kompetencji z wybranego języka obcego” | 80 | ||
21. Język obcy | 80 | ćwiczenia | zaliczenie | |
V. | Segment „Konteksty współczesnej edukacji” | 20 | zaliczenie | |
|
4
4 4 4
4 |
wykład
wykład wykład wykład
wykład |
zaliczenie
zaliczenie zaliczenie zaliczenie
zaliczenie |
|
RAZEM | 460 |
Pomoc w pisaniu pracy podyplomowej znajdziesz na stronie prace podyplomowe bez plagiatu.